هفتمین نشست کتابخوانی کودک و نوجوان در کتابخانه شهید باهنر گزیک

   

 

هفتمین نشست کتابخوان کودک و نوجوان شهرستان درمیان در تاریخ ۱۷/۳/۹۵در محل کتابخانه شهید باهنر گزیک برگزار گردید. در این نشست 8 کتاب معرفی شد . 

کتاب:لطفا انسان باشید، نوشته محمود نامنی-رضا امان اللهی:انتشارات آسیم سال 1390(روانشناسی)/ارائه توسط حانیه عبدالهی

*متن معرفی:کتاب لطفا انسان باشید به اهتمام محمود نامنی و رضا امان الهی در یک جلد و 975صفحه به چاپ در امده.این کتاب شامل سخن هایی بزرگان و پیامبران-نکات جالب و اموزشی در راه زندگی-نکات خانه داری-ابیات زیبا از معاصران بزرگ- آزمون های خودشناسی –حکایات آموزشی و آداب زندگی و ... این کتاب دارای چهارده فصل می باشد و منابع ان از      حکما وعلماوبزرگان بیان شده است

کتاب:پرسه در پسکوچه های ضرب المثل نوشته منیژه پلنگ پوش: انتشارات نشر نوشسال1390(ادبیات)/ارائه توسطآمنه عنانی

*متن معرفی:کتاب  پرسه در پسکوچه های ضرب المثل به قلم منیژه پلنگ پوش کتابی است که در آن امثال و حکم دهخدا رابه صورت شعر در قالب های رباعی ، دو بیتی، غزلواره و قطعه بیان کرده اند.در این کتاب حدود 842 ضرب المثل در قالب شعر  آورده شده است که در فهرست آن به صورت الفبایی طبقه بندی شده است.  هم اکنون سه جلد آن نیز به چاپ رسیده است.

کتاب:جک جنگلی نوشته جان کریستوفر:انتشارات نشر افق سال 1391(داستان تخیلی)/ارائه ماریه عبدالهی                     

معرفی کتاب: داستان کتاب، همانند دیگر آثار جان کریستوفر حول شخصیتی نوجوان می‌گذرد که در دنیایی خیالی زندگی می‌کند. این دنیا از این بابت خیالیست که دارد آینده‌ای فرضی را برای جهان خاکی ما ترسیم می‌کند.شما می‌توانید کتاب‌های کوچک جان کریستوفر را یک بند بخوانید بدون آن که لحظه‌ای آن را زمین بگذارید، بخوانید بدون آن که نگران اتلاف وقتتان باشید. زمانی که کتاب جک جنگلی را به پایان می‌برید، احساسی از سرخوشی تجربه‌ی سرگرمی‌ای جذاب و مفید در شما می‌ماند؛ این سرگرمی نه ناشی از بی‌مایه بودن اثر، بلکه ناشی از پُری، قلم قدرتمند و تامل برانگیز بودن آن است.

کتاب: رمز موفقیت جوانان، نوشته عباس حکیمی:انتشارات عصر جوان سال 1390(ادبیات)/ارائه توسطالهه خواجوی

*متن معرفی:کتاب رمز موفقیت جوانان این کتاب به قلم حجه الاسلام والمسلمین استادعباس حکیمی است که یکی از کتابهای موفق  درعرصه ی نوجوانان وجوانان است که دارای قصه ها وشعر هاوروایت های متعددی  ازامامان ومعصومین (ع) است.

این کتاب دارای چند سرفصل است که هرکدام به موضوع خاصی اشاره میکنند وبهترین راه های دستیابی به موفقیت رانیز نام برده است.

کتاب:101 پرسش و پاسخ درباره پزشکان و داروشناسان، نویسنده حسن سالاری:انتشاراتمحراب قلم کتابهای مهتاب سال1391(علوم کاربردی)/ارائه توسط فاطمه احراری

متن معرفی: این کتاب نگاهی دارد به دستاوردهای علمی انسان از گذشته‌های دور تا به امروز در عرصه‌ی پزشکی و داروسازیشناسایی گیاهان دارویی، دستاوردهای پزشکی تمدن های مختلف هم‌چون سومری‌ها، چینی‌ها، هندی‌ها، مصری‌ها و ایرانیان باستان اشاره می شود
   
چند ویژگی نوآورانه این کتاب: نخست، به تاریخ پزشکی جهان همراه با نگاه ویژه به تاریخ پزشکی ایران پرداخته است. دوم، پرسش‌های کتاب به ترتیب گاهشمارانه چیده شده‌اند، چنان‌که از تمدن‌های باستانی آغاز و گام به گام به دوران معاصر نزدیک می‌شود. سوم، فقط به معرفی پزشکان کهن ایران نپرداخته و برخی از بنیان‌گذاران پزشکی نوین ایران معرفی شده‌اند. چهارم، در کنار پرسش‌های اصلی به دانستی‌های طنزآمیز از تاریخ پزشکی اشاره شده که با تصویرگری‌های جذاب همراهی می‌شوند. پنجم، در نگارش کتاب به ساختار استاندارد کتاب‌های آموزشی توجه شده و کتاب دارای واژه‌نامه، گاه‌شمار و نمایه است.
  

  کتاب«101 پرسش و پاسخ درباره‌ی‌ پزشکان و داروشناسان بزرگ» نخستین جلد از مجموعه‌ی «505 پرسش و پاسخ درباره‌ی تاریخ علم» است.

کتاب:پنجشنبه فیروزه ای، نوشته سارا عرفانی:انتشارات نیستان سال1395(ادبیات)/ارائه توسط شقایق کاظمی

معرفی کتاب: پنجشنبه فیروزه‌ای» با یک داستان سریع و سرضرب آغاز می­شود. با روایتی از یک دانشجو که مخاطب می­تواند به سادگی با آن هم‌ذات پنداری کند؛ دانشجویی که اهل ادا در آوردن نیست. اما رمان پس از این پیش­درآمد وارد رابطه ظریف چند دختر دانشجو می­شود که برای زیارت به مشهد مقدس وارد شده­اند. شاید اوج رفتار عرفانی در نگارش این رمان و رو در رو قرار دادن سبک­های مختلف زیستی در رمان را بتوان در این بخش رمان جستجو کرد. عرفانی با زیرکی و در عین حال رعایت جنبه های مختلف عفاف، مخاطب را به درون تو در توی ذهن دختران جوان دانشجویی می­برد که  در این سفر همراهند.

توصیف دقیق پوشش، چهره و حتی شرح لحن آنها در کنار دیالوگ­‌های به کار رفته توسط آنها و نیز شیوه ری­اکشن­های جسمی آنها در بیان برخی جملات و عکس­العمل نشان دادن به آنها یکی از نقاط قوت وی در ترسیم شخصیت­های این رمان است. با این حال او در کنار این چنین ابتکاراتی، به ترسیمی ظریف و زیبا از اندیشه و نگاه و زندگی مؤمنانه از زاویه یک دختر جوان در بستر رویدادهایی که داستان پیش پای او می­گذارد دست یافته است.

کتاب: لیلا، نویسنده فریبا فیروزبخت:انتشارت حکایتی دگر سال1390(ادبیات)/ارائه توسط فاطمه کریمی

معرفی کتاب:با شنیدن صدای تلفن تکانی خوردم و از جا پریدم به سرعت به طرف تلفن خودم را رساندم و گوشی را برداشتم گفتم الو... بفرمائید او کمی بعد با لحنی که ازآن دلخوری مشهود بود گفت:  خیر تشریف بردن بیرون یک دو ساعت دیگر بر می گردن اگر پیغامی دارید بفرمایید پس از چند دقیقه ای که انتظار به پایان رسید تلفن را سر جایش گذاشتم و در همان جا روی زمین نشستم. زانوهایم را بغل گرفتم و به چمدان هایی که وسط اتاق قرار داشت خیره شدم و لبخندی تلخ بر لب آوردم. همانطور که در کنار اتاق نشسته بودم خودم را به طرف بخاری کشیدم و دستهایم را از هم گشودم تا گرما والور را مال خدم کنم...

 

از کتاب رمان سوران سرد نوشته جواد افهمی مسابقه کتابخوانی برگزار شد به این صورت که از شرکت کنندگان یک صفحه از کتاب را خواسته شد به بهترین نحو بخوانند ،در پایان از  یک نفر از شرکت کنندگان جایزه ای اهدا شد و همچنین در این جلسه مسابقه برای گروه سنی پیش دبستان و اول ابتدایی برگزار شد که در آن از تصاویر پشت سر هم خواسته شد که داستان تصاویر را بگویند و به دونفر از کودکان جوایزی داده شد در این نشست مسابقه برای تمرکز گذاشته شد . و اعضا خردسال کتابخانه سرودی با نام کتابخانه اجرا کردند که مورد تشویق زیادی از حاضرین قرار گرفت. 

کتاب پدر مهربان خاطراتی از رفتار امام خمینی (س) با کودکان و نوجوانان به کوشش سید احمد میریان و وصیت نامه سیاسی الهی امام خمینی(س) توسط مسئول کتابخانه معرفی شد.

جلسه محفل انس با قرآن

 

با تو گر خواهی سخن گوید خدا ، قرآن بخوان        تا شود روح تو با حق اشنا ، قران بخوان
رتّل القران ترتیلا ، خدای رحمت   است                می دهد قران به جان و دل صفا ، قران بخوان
ای بشر ، یاد خدا آرامش دل می دهد                   دردمندان را بود قرآن دوا ، قران بخوان 

دوره قرآن خوانی در این ماه پرفضیلت در محل کتابخانه شهید باهنر گزیک با حضور بانوان برگزار می گردد. همچنین در ابتدای جلسه قرآن چند آیه را تفسیر می کنند و با معنی آن بیشتر آشنا می شوند.

معرفی چند کتاب در حوزه نماز

معرفی چند کتاب در حوزه نماز  

 با وجود اینکه اقامه نماز به عنوان سنتی دینی در جوامع اسلامی قدمتی بس دیرینه دارد، برای بسیاری از مسلمانان هنوز هم پرسش های بسیاری دربارة این فریضه وجود دارد که یا بی پاسخ مانده اند و یا پاسخ آنها به زبانی بیان نشده اند که اندیشه های جستجوگر را اقناع کند. به راستی چرا باید نماز بخوانیم؟ «این ایستادن و خم شدن، این نشستن و به خاک افتادن و با هر یک کلماتی گفتن، چه معنی دارد؟» درست است که برپایی نماز، جامة عمل پوشاندن به فرمان الهی است، اما اگر از فلسفة آن آگاه نباشیم، جز این نمی توان انتظار داشت که از آن کالبدی بی روح و عادتی بی ثمر بیش نماند ـ چنانکه برای بسیاری از ما چنین است. کتاب "سرود یکتاپرستی" مجموعة چهار گفتار و یک نوشتار است از شهید آیت الله دکتر بهشتی دربارة چیستی و فلسفة نماز و مسایل مربوط به آن: دربارة روح و نقش "سرود یکتاپرستی"

 

این کتاب که شامل چهارده فصل می باشد به بررسی موضوعاتی از قبیل: چرا نماز بخوانیم، برای کی نماز بخوانیم، چگونه نماز بخوانیم، چرا بعضی ها نماز نمی خوانند، راههای تشویق به نماز، موانع حضور قلب در نماز، خصوصیات ۲۹ گانه نماز، آثار پزشکی نماز، برکات نماز، واقعیتهایی برای عبرت گرفتن و عذابهای دردناک تارکین نماز در دنیا، برزخ و قیامت و ... می پردازد. 

نماز یکی از راههای رسیدن انسان به آرامش است و از آنجا که ریشه بسیاری از معضلات اخلاقی و اجتماعی در جوامع امروزی، عدم ایمان و اعتقاد به خداوند است، خواندن این کتاب و پی بردن به اهمیت نماز می تواند راهگشایی برای رسیدن انسان به آرامش و اطمینان قلبی و درونی باشد.

کتاب پرتوی از اسرار نماز شامل :
 
پیشگفتار ،

 
سخن ناشر ،
 
جایگاه عبادت ،
 
سیماى نماز ،
 
استقبال از نماز ،
 
اخلاص در نیّت ،
 
حضور در نماز ،...

مسائل در أحکام سجود سهو در نماز

1 – در صورتی که شخص در نماز دچار سهو شده واشتباها رکوع، سجود، قیام ویا نشستنی بر آن بیافزاید، پس از سلام دادن دوبار سجده نموده و دوباره سلام می دهد.... 

 

بخشی از این کتاب درباره ویژگی نماز می خوانیم؛ ویژگی نماز برای انسان چنان است که روح در طبیعت مانده، او را از گور جسم و جسمانیت خارج می کند و در طلب عبودیت و اخلاق پیوسته حرکت کرده و از معبود ذوالاجلال و اجمال کمال خالص که حقیت دین است درخواست می نماید و با بی رغبتی نسبت به طبیعت خاکی از اغراض پست آن اعراض کند. لذا پیامبر(ص) فرمود: الصلوة عمود الدّین و روشن شد که آیه کریمه «ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون» را نباید به «لیعرفون» تفسیر کرد