معرفی چند کتاب در حوزه نماز

معرفی چند کتاب در حوزه نماز  

 با وجود اینکه اقامه نماز به عنوان سنتی دینی در جوامع اسلامی قدمتی بس دیرینه دارد، برای بسیاری از مسلمانان هنوز هم پرسش های بسیاری دربارة این فریضه وجود دارد که یا بی پاسخ مانده اند و یا پاسخ آنها به زبانی بیان نشده اند که اندیشه های جستجوگر را اقناع کند. به راستی چرا باید نماز بخوانیم؟ «این ایستادن و خم شدن، این نشستن و به خاک افتادن و با هر یک کلماتی گفتن، چه معنی دارد؟» درست است که برپایی نماز، جامة عمل پوشاندن به فرمان الهی است، اما اگر از فلسفة آن آگاه نباشیم، جز این نمی توان انتظار داشت که از آن کالبدی بی روح و عادتی بی ثمر بیش نماند ـ چنانکه برای بسیاری از ما چنین است. کتاب "سرود یکتاپرستی" مجموعة چهار گفتار و یک نوشتار است از شهید آیت الله دکتر بهشتی دربارة چیستی و فلسفة نماز و مسایل مربوط به آن: دربارة روح و نقش "سرود یکتاپرستی"

 

این کتاب که شامل چهارده فصل می باشد به بررسی موضوعاتی از قبیل: چرا نماز بخوانیم، برای کی نماز بخوانیم، چگونه نماز بخوانیم، چرا بعضی ها نماز نمی خوانند، راههای تشویق به نماز، موانع حضور قلب در نماز، خصوصیات ۲۹ گانه نماز، آثار پزشکی نماز، برکات نماز، واقعیتهایی برای عبرت گرفتن و عذابهای دردناک تارکین نماز در دنیا، برزخ و قیامت و ... می پردازد. 

نماز یکی از راههای رسیدن انسان به آرامش است و از آنجا که ریشه بسیاری از معضلات اخلاقی و اجتماعی در جوامع امروزی، عدم ایمان و اعتقاد به خداوند است، خواندن این کتاب و پی بردن به اهمیت نماز می تواند راهگشایی برای رسیدن انسان به آرامش و اطمینان قلبی و درونی باشد.

کتاب پرتوی از اسرار نماز شامل :
 
پیشگفتار ،

 
سخن ناشر ،
 
جایگاه عبادت ،
 
سیماى نماز ،
 
استقبال از نماز ،
 
اخلاص در نیّت ،
 
حضور در نماز ،...

مسائل در أحکام سجود سهو در نماز

1 – در صورتی که شخص در نماز دچار سهو شده واشتباها رکوع، سجود، قیام ویا نشستنی بر آن بیافزاید، پس از سلام دادن دوبار سجده نموده و دوباره سلام می دهد.... 

 

بخشی از این کتاب درباره ویژگی نماز می خوانیم؛ ویژگی نماز برای انسان چنان است که روح در طبیعت مانده، او را از گور جسم و جسمانیت خارج می کند و در طلب عبودیت و اخلاق پیوسته حرکت کرده و از معبود ذوالاجلال و اجمال کمال خالص که حقیت دین است درخواست می نماید و با بی رغبتی نسبت به طبیعت خاکی از اغراض پست آن اعراض کند. لذا پیامبر(ص) فرمود: الصلوة عمود الدّین و روشن شد که آیه کریمه «ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون» را نباید به «لیعرفون» تفسیر کرد

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.